Omscholingssucces in IT met Make IT Work bij Actemium

Met meer dan 20 ondernemende business units verspreid over heel Nederland – is Actemium (onderdeel van de Franse multinational VINCI) een belangrijke speler op het vlak van industriële automatisering. Binnen de Actemium-vestigingen in Veghel, Eindhoven en Roermond is HR Business Partner Hanneke Manders een van de sparringpartners voor de managementteams. Samen met hen kijkt ze hoe in de business units strategische doelen worden behaald zonder te tornen aan werkplezier en betrokkenheid van medewerkers. Via Make IT Work, een omscholingsprogramma van Fontys Hogeschool ICT (FHICT), is Actemium sinds enige tijd twee bevlogen medewerkers rijker.

Lees hier het originele artikel

“Duurzame samenwerkingsverbanden, zowel met medewerkers als partners, vinden wij belangrijk. Met Fontys Hogeschool ICT (FHICT) werken we dan ook al lang samen, we nemen stagiairs en afstudeerders graag op in onze organisatie. Tegelijk met een grote groeiambitie groeide de vraag naar goede Software Engineers. Een hele uitdaging waarvoor FHICT via Make IT Work een mooie, meervoudige oplossing biedt. Wij krijgen enthousiaste collega’s en bieden ze tegelijk een nieuwe carrière binnen ICT.”

Wij kijken verder dan ervaring en opleiding

“Ons werkveld is behoorlijk specifiek. Daarom doorloopt iedere nieuwe collega, ook die met relevante opleiding of ervaring, een uitgebreid onboardingtraject. Wij kijken verder dan ervaring en opleiding. De juiste klik en drive zijn staan voorop. Wij investeren graag in gedreven kandidaten die een bepaalde logische denkwijze verbinden aan het juiste niveau aan kennis, inzicht en skills. Diversiteit vinden we daarbij ook belangrijk. Dat een derde van de deelnemers aan Make IT Work vrouw is, overtuigde ons er dus nog meer van dat dit omscholingsprogramma heel goed bij ons past.”

“Zodoende verwelkomden we via Make IT Work Anne en Max als nieuwe collega’s. FHICT neemt aan de voorkant al een zwaar assessment af. Die doorstonden ze allebei heel goed, net als de tussenmeting na zes weken opleiding. Na een intensieve training van vijf maanden bij FHICT kwamen Anne en Max afgelopen april bij ons in dienst.”

Denk duurzaam vooruit

“Het Make IT Work-traject loopt al die tijd nog steeds door. Anne en Max hebben geregeld terugkomdagen om hun kennis en kunde nog meer te verdiepen en te sparren met studiegenoten en docenten. Ze hebben dan nog niet de ervaring, maar bezitten duidelijk de basis die wij zoeken, en aan de ervaring wordt hard gewerkt. Wij zijn dan ook erg tevreden over onze nieuwe collega’s.”

“Actemium staat er zeker voor open om ook in de toekomst weer met Make IT Work in zee te gaan. Andere organisaties wil ik op het hart drukken in duurzame oplossingen vooruit te denken. Geef mensen met potentie die eerlijke kans. Zeker in een tijd waar goede ICT’ers schaars zijn, is Make IT Work een initiatief om te omarmen!”

Meer informatie

Neem contact op met Senne de Ruiter, bedrijvencoördinator Make IT Work bij Fontys.

AG Connect – Hoe groot is je kans op werk als ICT-omscholer?

Wie zich laat omscholen, doet dat logischerwijs in de hoop een nieuwe baan te vinden. De ICT-sector lijkt dan een uitstekende keuze: er is werk in overvloed en het aantal openstaande vacatures blijft maar toenemen. Maar is het wel zo makkelijk om als zij-instromer in deze sector aan het werk te komen?

“Er is op zich heel veel vraag naar IT’ers en weinig aanbod”, vertelt Marieke Duijndam, landelijk adviseur werkgeversdiensten voor de sector ICT bij het UWV. Toch merkt zij – evenals haar collega’s in de vier grote steden en Eindhoven – dat het voor zij-instromers lastig kan zijn om aansluiting te vinden op de arbeidsmarkt. De coronacrisis helpt daar niet bij: “Voor corona merkte ik dat de markt aan het kantelen was richting een positieve vibe voor instromers. Maar door corona zijn we weer terug bij af, signaleren we.”

Zeker mensen die nog geen netwerk hebben binnen de sector kunnen moeite hebben om na het omscholingstraject aan het werk te komen. De kans op werk wordt echter een stuk groter als iemand wél een ingang heeft, ziet Jelmer Schreuder, arbeidsmarktexpert bij brancheorganisatie NLdigital. Daarom is het volgens hem belangrijk om goed te kijken naar hoe een omscholingsprogramma te werk gaat. Er zijn bijvoorbeeld programma’s waarbij deelnemers vooraf al aan een werkgever gekoppeld worden. “Dan is het minder een cursus, maar echt een traject naar werk. Daar krijgen we hele enthousiaste reacties op. Die mensen landen echt beter.”

Grote verschillen per traject

Dit is bijvoorbeeld hoe Make IT Work te werk gaat. “Daar gaat een zwaar selectietraject aan vooraf, waardoor deelnemers zo goed voorbereid naar werkgevers gaan dat ze daar prima inzetbaar zijn”, vertelt Baukje Siebrecht, projectmanager bij Make IT Work. Deelnemers krijgen bijvoorbeeld informatiesessies over het omscholingsprogramma, voorbereidingsdagen en hulp bij het opzetten van een pitch. “Ze komen zo gebriefd en voorbereid bij die werkgevers aan, zodat de match gemakkelijker te maken is. Volgens mij maakt het met zulke voorbereiding weinig uit of je zij-instromer bent of niet.”

Er moeten echter wel voldoende werkgevers zijn om die omscholers aan te koppelen. Maar volgens Siebrecht is dat geen probleem. “Toen corona net uitbrak maakten bedrijven misschien een paar maanden wat pas op de plaats. Maar na de zomer liepen wij daar niet meer tegenaan. In april starten we weer met nieuwe klassen en we hebben meer dan voldoende werkgevers die daarop zijn aangehaakt.”

Bij de Winc Academy worden deelnemers niet vooraf gekoppeld, maar volgens medeoprichter Carla Snepvangers komen de meeste deelnemers uiteindelijk wel goed terecht. “Het is voor omscholers wel lastiger om aan het werk te komen dan wanneer je van het hbo komt. Dat snap ik deels ook wel: het hbo is een paar jaar, een omscholingstraject een paar maanden. Dus het is logisch dat je anders ontwikkeld bent. Maar wij zien dat het uiteindelijk wel lukt.”

Positieve meenemen

Volgens Schreuder kan het ook lastiger zijn voor zij-instromers om werk te vinden omdat bepaalde functies niet voor hen geschikt zijn. “Een deel van de tekorten op de IT-markt komt uit hele specialistische beroepen. Voor beroepen die echt moeilijk vervulbaar zijn, heb je vaak een zware opleiding en jaren ervaring voor nodig. Dat is lastiger met omscholers.”

En ook de omvang van een bedrijf speelt een rol, vertelt recruiter Giorgia Rossini van Studocu. “Er zijn bedrijven die tijd en middelen hebben om iemand te trainen, zodat ze op het goede niveau komen. Maar kleine bedrijven hebben dat niet altijd. Soms zoek je dus echt specifiek naar iemand die direct van start kan.”

Duijndam meent echter dat er ook beter gekeken kan worden naar wat er wél mogelijk is. Zo kan  gekeken worden naar een andere werk- of taakverdeling, waarbij een junior in ieder geval een deel van het werk over kan nemen. “Een ander aandachtspunt is anders durven kijken naar vaardigheden. Wat neemt iemand mee? Wat heeft iemand qua technische vaardigheden nog nodig om op een goed niveau te komen? Je moet echt anders naar die arbeidsmarkt durven te kijken als werkgever. Anders houdt je de krapte zelf ook in stand.”

Volgens Snepvangers hebben bedrijven echter ook gewoon wat meer tijd nodig. “Ik denk dat men in Nederland moet wennen aan dat er een hele gemotiveerde groep omscholers aan de poort staat”, vertelt ze. Bovendien ziet ze een heel duidelijk voordeel aan omscholers: “Ze hebben al werkervaring. Mensen die net van school komen moeten nog leren werken, omscholers kunnen dat al. Dat zien bedrijven. Je krijgt een ervaren pakketje binnen, alleen ligt de ervaring op andere terreinen dan IT zelf.”

Stappen voor omscholers

Rossini is het met Snepvangers eens dat omscholers als voordeel hebben dat ze al werkervaring hebben opgedaan. “Ze moeten echt duidelijk op hun CV aangeven welke vaardigheden ze mee kunnen nemen. Dus: dit is wat ik vroeger deed, dit is waarom ik ben omgeschoold en dit is wat ik al kan”, adviseert ze. “Als recruiter kijk ik ongeveer tien seconden naar een CV, dus je moet echt heel duidelijk zijn.”

Daarnaast adviseert Rossini om veel te netwerken, bijvoorbeeld op LinkedIn. “Praat met mensen. En als je een tijdje geen werk kunt vinden, ga dan niet niks zitten doen. Er zit veel waarde in het doen van projecten: die kun je later aan beoogde werkgevers laten zien.”

Ook kan het verstandig zijn om naar werk te zoeken in de branche waar je vandaan komt, meent Snepvangers. “Het helpt heel erg als je al in een bepaald domein werkzaam bent geweest. Iemand die bijvoorbeeld in de autobranche werkte, heeft zich laten omscholen en kwam in diezelfde branche snel weer aan het werk, maar dan als developer. We adviseren mensen dus echt om te zoeken binnen de branche waar je al in zat.”

Lees het artikel hier op de site van AG Connect. 

Van partycateraar naar ICT-er

Verfrissende ICT-omscholingsprogramma’s

De arbeidsmarkt verandert. Sectoren zoals de horeca, cultuur en luchtvaart krimpen (UWV, 2020). De vraag naar ICT-ers en met name data-analisten blijft onverminderd hoog. Veel medewerkers in de krimpsectoren laten zich omscholen in de richting van ICT. Maar wat is nu een passende opleiding? We belichten twee, recent ontwikkelde varianten: één geschikt voor mensen met een hbo/wo-achtergrond. De ander specifiek gericht op vrouwen.

Make IT Work

De Make IT Work opleiding helpt mensen met een hbo-of wo-achtergrond zich om te scholen richting de ICT. Grondlegger van dit programma is Ronald Kleijn. ‘Ik ben zes jaar geleden aan de Hogeschool van Amsterdam gestart met deze opleiding. Ik zag dat als mensen een tweede studie wilden doen, ze dan veel moeten betalen. Dat maakt het bijna onmogelijk voor mensen om een nieuwe stap te maken. Ik heb deze opleiding ontwikkeld om enerzijds mensen die ‘klem’ zitten in hun werk te helpen. Anderzijds wil ik bedrijven die veel vacatures hebben helpen om aan personeel te komen.’

Claudia Watrin, oud-deelnemer aan de opleiding, kijkt met veel genoegen terug op de opleiding. ‘De opleiding die ik volgde, duurde vier maanden fulltime. Daarna kreeg je nog een aantal maanden één keer in de week les. In de huidige opleiding volgen deelnemers fulltime een vijf maanden durend programma en zijn ze nog verplicht om een paar avonden lezingen te volgen. Daarna ga je bij een werkgever werken. Bij welke werkgever je gaat werken is voordat je de opleiding start al bepaald. Dit vond ik zelf heel motiverend. Je hebt direct een baangarantie.´

Kenmerkend voor het programma is volgens Marcel van der Meer, opleidingsmanager van Make IT Work bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen, dat het een hoog slagingspercentage kent. ´Het slagingspercentage is 92%. Eén van de verklaringen voor dit hoge percentage is dat deelnemers minimaal een hbo-achtergrond moeten hebben. Ook is er een streng assessment vooraf. In dit assessment worden verschillende vaardigheden getoetst. Je kunt hierbij denken aan cognitieve vaardigheden (Hoe snel kan iemand stof tot zich nemen?), logisch redeneren, verbale vaardigheden, sociale vaardigheden en numerieke vaardigheden.’

Als extra voorwaarde voor deelname is volgens Mieke Stassen dat er vooraf een match moet zijn met een werkgever. ‘De kracht van het programma is dat de deelnemer en toekomstig werkgever beiden investeren in de opleiding. Bedragen variëren van € 1000,- voor de deelnemer, tot € 6000,- voor de werkgever. Voordat je mag deelnemen aan de opleiding, bezoek je een werkgeversmarkt. Je gaat dan speeddaten met verschillende werkgevers. Bij mij was er bij de tweede werkgeversmarkt een klik met een werkgever: de Saxo Bank. Toen de Saxo Bank een intentieverklaring had getekend, kon ik met de opleiding beginnen. Dit werkte voor mij heel motiverend. Je wist immers al voordat je met de opleiding begon dat je erna werk zou hebben bij een werkgever die je aanspreekt.’

In de Make IT Work opleiding kun je worden opgeleid in vijf richtingen. Twee hiervan zijn: Software Engineering en Business & Data Analytics. Christiaan Vos volgde laatstgenoemde opleiding en is nu Informatie Analist bij het UWV. ´In het verleden heb ik de hotelschool gedaan waarna ik 20 jaar in de party- en de bedrijfscatering heb gewerkt. Mijn communicatieve vaardigheden die ik in de hospitality branche heb ontwikkeld komen goed van pas in mijn huidige functie als Informatie Analist. Goed luisteren en de wensen vertalen naar de ontwikkelaars is wat je in deze functie veel moet doen. Mijn skills die ik de afgelopen 20 jaar heb ontwikkeld kan ik goed gebruiken en ik leer elke dag bij want in deze business is veel ontwikkeling.´

Mieke Stassen is werkzaam bij Saxo Bank en heeft de Software Engineering opleiding gedaan. ‘Ik heb voorheen als universitair docent aan een universiteit gewerkt. In dit werk was ik al bekend met programmeren in Python. Ik wist hierdoor al dat ik dit leuk vond. Wat ik erg leuk vind aan dit werk is dat het echt puzzelen is. Soms werkt iets niet direct en moet je echt doorpuzzelen totdat het opgelost is. Sommige mensen hebben dan de neiging om naar het koffie-apparaat te lopen en gaan dan liever met mensen kletsen. Ik ben zo iemand die het dan juist leuk vind om door te puzzelen tot het werkt. Ik merk dat dit soort werk mij veel voldoening geeft.’

Het mooie aan de Make IT Work opleiding is dat het een landelijke dekking heeft. Daan Jansen, verbonden aan Fontys Hogescholen, verzorgt de opleiding in de regio Noord-Brabant en Limburg. ‘De opleiding is in het verleden opgezet door de Hogeschool van Amsterdam. Inmiddels wordt hij ook verzorgd door de HAN in de regio Gelderland en de Hanzehogeschool in de regio Groningen. Binnenkort sluiten ook Hogescholen in Den Haag en Rotterdam aan. We verwachten dat in de toekomst ook Saxion en Zeeland zullen aansluiten. We kunnen dan alle mensen die toe zijn aan een nieuwe loopbaanstap perspectief bieden. Dit is volgens ons belangrijk in coronatijd, waarin veel mensen min of meer gedwongen een carrièreswitch moeten maken.’

Wat de opleiding ook bijzonder maakt, is dat er veel vrouwen aan deelnemen. Volgens Ronald Kleijn van de Hogeschool van Amsterdam is 32% van de deelnemers vrouw. ‘Dit percentage ligt veel hoger dan in de reguliere hbo-ICT opleidingen. Daar is het percentage vrouwen maar 4%.’

Techionista Academy

De Techionista Academy is volgens mede-oprichter Tamira van Roeyen enkele jaren geleden opgericht met als doel om de diversiteit in de ICT-sector te verhogen. ‘We zien dat er meer diversiteit in deze sector nodig is. Uit onderzoek blijkt dat diversiteit tot meer kwaliteit én tot een beter resultaat leidt. Er zijn te weinig meisjes die kiezen voor de beta-vakken. Tegelijk is de vraag naar ICT-ers hoog. Werkende vrouwen verliezen sneller hun baan door automatisering en robotisering dan mannen. We hoorden van verschillende ICT-bedrijven uit ons netwerk dat ze wel meer vrouwen wilden, maar dat deze er niet zijn. We hebben er daarom voor gekozen om onze Academy te starten en vrouwen te reskillen.

De Technionista Academy is volgens van Roeyen te kenmerken als een all-inclusive opleiding voor vrouwen. ‘Vrouwen leren niet alleen hard skills op het gebied van data-science, maar leren ook soft skills zoals ‘Hoe presenteer ik mezelf?’ en ‘Hoe ga ik een interviewgesprek in?’ Ook organiseren we speeddates met verschillende werkgevers, zodat de vrouwen een goed beeld krijgen van de arbeidsmarkt.’

Dorien Nannings volgt momenteel de parttime opleiding binnen de Techionista Academy. ‘Ik heb een eigen bedrijf dat bijna leeg liep door corona. Ik heb toen de knop omgezet en heb besloten deze opleiding te gaan doen. De opleiding is drie dagen per week. In het begin kostte het me meer tijd dan die drie dagen. Ik heb inmiddels allerlei programmeertechnieken geleerd op het gebied van Python en SQL. Ook leer ik nu Power BI.’

Een sterk punt van de opleiding vindt Nannings dat je voor verschillende beroepen wordt opgeleid. ‘Met de opleiding kun je verschillende kanten op. Je kunt onder andere gaan werken als data-analist, data-scientist of als data-engineer. Omdat er veel aandacht besteed wordt aan de arbeidsmarkt, krijg je een goed beeld van hoe je met jouw specifieke kwaliteiten het best terecht kunt op de arbeidsmarkt.

Mariëlle Koekenbier heeft de opleiding afgerond en is inmiddels werkzaam als Data, Analytics & AI consultant bij Macaw. ‘In mijn huidige werk help ik bedrijven met het analyseren en inzichten genereren uit data. Hiervoor heb ik als projectmanager gewerkt. Onderdelen uit die functie, zoals plannen en het onderhouden van klantcontacten, blijken ook in mijn nieuwe rol goed van pas te komen. Ik zit niet zozeer de hele dag als een nerd met data te werken, maar heb juist ook veel contact met de klant.’

Volgens Koekenbier is het belangrijk dat er meer vrouwen in de ICT gaan werken. ‘Ik merk dat er bij het analyseren van data veel keuzes gemaakt worden. Hoe je deze keuzes maakt, wordt mede bepaald door je achtergrond zoals geslacht, leeftijd, afkomst, opleiding en eerdere werkervaring. Met een divers team loop je minder risico om bias in algoritmes te introduceren.’

Ook Martin ter Horst, leidinggevende van Koekenbier, ziet de toegevoegde waarde van meer vrouwen in de ICT. ‘Ik merk dat er in mijn team bij vacatures expliciet door collega’s gevraagd wordt of we vrouwen kunnen aantrekken. Meer vrouwen in je team doet, in positieve zin, iets met de sfeer. Er ontstaat een andere dynamiek, andere manier van denken en benaderen. Ook zie ik veranderingen op het terrein van communicatie en empathische skills. Dit tezamen maakt dat we erg blij zijn met meer vrouwen in ons team.’

Opleidingen met een missie

Kenmerkend voor beide opleidingen is dat ze een duidelijke missie hebben. De Make IT Work opleiding wordt verzorgd door hogescholen en wil werknemers en werkgevers laagdrempelig mogelijkheden bieden. De Techionista Academy wil meer diversiteit in de ICT bewerkstelligen. Deze duidelijke missie, gecombineerd met een goede, inhoudelijke opleiding met een gerichte focus op de arbeidsmarkt maakt dat deze opleidingen verfrissend zijn ten opzichte van de bestaande opleidingen.

Het artikel is geschreven door Mirjam Baars en is hier te lezen. 

Make IT Work leidt netwerk security specialisten op voor DICTU

Heb jij zin in een nieuwe uitdaging? School je om tot netwerk security specialist bij DICTU

Dienst ICT Uitvoering (DICTU) is op zoek naar netwerk security specialisten. Volg de omscholing Security bij Make IT Work – HvA en wie weet werk jij straks bij DICTU!

Als netwerk security specialist ben je dagelijks bezig met informatiebeveiliging en zorg je ervoor dat netwerken up and running zijn. Je leert tijdens de omscholing in 5 maanden alles over systeem- en netwerktechnologie, de veiligheid van bedrijfsprocessen en de menselijke invloed daarop. Daarna ga je (minimaal) 6 maanden in je nieuwe functie aan de slag bij DICTU.

Over DICTU

DICTU is één van de grotere ICT- dienstverleners binnen de Rijksoverheid. De IT oplossingen leveren een belangrijke bijdrage aan maatschappelijke uitdagingen. Denk aan de ontwikkeling van een platform  voor ondernemend Nederland. Of het veiliger maken van toegang tot data. Ook beheert DICTU 13.0000 Cloud Werkplekken. Er liggen veel uitdagingen op het netwerk- en securityvlak!

Pas jij in het profiel?

Je hebt doorzettingsvermogen, affiniteit met IT én zin in een nieuwe uitdaging. Je bent flexibel en je kunt op diverse locaties in Nederland werken.

Aanmelden informatiesessie

Meld je nu aan voor één van de online informatiesessies op 11 februari, 23 februari of 2 maart.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

 

 

Hilversums Dagblad – Kinderen leren gratis programmeren

Afgelopen zaterdag vond de CoderDojo voor het eerst plaats op de HvA Campus op het Media Park in Hilversum. De CoderDojo wordt georganiseerd door de Bibliotheek en Volksuniversiteit Hilversum. Tijdens deze ochtend leerden kinderen van 7 t/m 17 jaar gratis de beginselen van programmeren.

De vijftien deelnemers gingen zelfstandig of met hulp van elkaar en vrijwilligers aan de slag. Gerke de Boer (docent bij Make IT Work) was ook aanwezig als vrijwilliger tijdens deze ochtend. Leuk om op deze manier ook de jongste doelgroep te enthousiasmeren voor IT! Een mooie match met Make IT Work.

Lees meer op de site van het Hilversums Dagblad.

Jasmijn stilt ‘leerhonger’ met carrièreswitch: ‘Je bent in de IT nooit uitgeleerd’

De hersenen aan het werk zetten, puzzels oplossen. Jasmijn van der Veen (34) houdt ervan. Ze dacht op haar plek te zijn in de archeologie, maar vond daar niet de gewenste uitdaging. In de IT-sector valt eindeloos te puzzelen, bedacht ze. Via het omscholingstraject ‘Make IT Work’, dat IT Academy Noord-Nederland verzorgt in het Noorden, laat ze zich daarom in één jaar tijd omscholen tot software developer.

Lees het hele interview met Jasmijn in het Dagblad van het Noorden

Make IT Work biedt omscholingstraject tot SAP-consultant

De Hogeschool van Amsterdam start een opleiding waarbij kandidaten in vijf maanden worden omgeschoold tot SAP-consultant. Daarna treden de toekomstige it’ers voor zes maanden in dienst bij een werkgever die gebruikmaakt van SAP-software. Het opleidingstraject Make IT Work verleent zijn medewerking aan de nieuwe studie.

Make It Work startte in 2015 aan de Hogeschool van Amsterdam. Binnen het traject worden deelnemers zonder IT-achtergrond in vijf maanden omgeschoold tot IT’er. De keuze bestaat uit drie specialisaties: Software Engineering, Business & Data Analytics, en Security. Daarna treden de kandidaten voor een halfjaar in dienst bij een werkgever, die voorafgaand aan het opleidingstraject is geselecteerd tijdens een werkgeversmarktdag. 

Nu biedt de Hogeschool van Amsterdam een nieuw omscholingstraject aan, waarbij deelnemers worden klaargestoomd voor de functie SAP Consultant. Dit is een variatie op het bestaande Business & Data Analysis-omscholingstraject, waarbij in de laatste maand wordt toegespitst op SAP-technologie. Zo’n twintig kandidaten hebben zich aangemeld voor het eerste parkour. Zij ondergaan eerst een assessment en selecteren tijdens de (online-)werkgeversmarkt hun toekomstige werkgever. In februari 2021 start de opleiding.

Make IT Work heeft in de afgelopen vijf jaar bijna zevenhonderd cursisten opgeleid. Er zijn ruim 150 werkgevers aangesloten om de kersverse it’ers in dienst te nemen. De omscholingstrajecten zijn sinds vorig jaar ook beschikbaar op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)Hanzehogeschool Groningen en de Fontys Hogeschool in Eindhoven.

Lees hier het hele artikel.

‘Omscholen naar Software Engineer – Joost en Jacco are making it work!’

Virtual Sciences bestaat 20 jaar en dat vierden wij in Gulpen! We hadden een rondleiding in de Gulpener Bierbrouwerij en een stevige mountainbike tocht op het programma. Joost Kager en Jacco van den Heuvel starten in oktober bij Virtual Sciences als Data Integratie Specialist, maar natuurlijk waren zij er gewoon gezellig bij!

Via ‘Make IT Work’, het omscholingsprogramma van de HvA, zijn Joost en Jacco in contact gekomen met Virtual Sciences.

Jacco raakte tijdens zijn diverse rollen in beleidsfuncties in onderzoeks- en onderwijsorganisaties geïnteresseerd in datasystemen en procesverbetering. Doormiddel van zelfstudie groeide zijn interesse in programmeren en zorgt het omscholingsprogramma voor een vliegende start binnen de IT! De reden om voor Virtual Sciences te kiezen zit hem in de generalistische rol en de breedte aan tools. Het feit dat als Data Integratie Specialist echt bijdraagt aan de efficiency en diensten van de klant spreekt hem aan! “Wat ook meespeelde is dat Virtual Sciences het gevoel heeft van een kleine organisatie, waardoor je elkaar snel leert kennen. Dat we onderdeel zijn van het Conclusion ecosysteem is interessant, dit biedt mogelijkheid tot werken met grote klanten.”

Joost was in zijn voorgaande functie als Schadebehandelaar toe aan een nieuwe uitdaging. De affiniteit met IT was er al. Door het Computerscience path op Code Academy werd voor hem zijn nieuwe stap bevestigd richting Software Engineering. De combinatie tussen technische skills en consultancy skills versus een platte organisatie maakt hem enthousiast te starten bij Virtual Sciences.

Inmiddels bevinden Jacco en Joost zich voor een periode van 5 maanden weer terug in de schoolbanken. Joost vertelt: “We zitten in een klas van 32 (21 mannen en 11 vrouwen), de sfeer is goed, iedereen is leergierig en gemotiveerd!” In de eerste periode richt het omscholingstraject zich op de basis van Java, databases, modelleren en wordt er een verdiepingsslag gemaakt met object georiënteerd programmeren. Daarna gaan de studenten in teamverband aan projecten werken. Zo maken zij kennis met agile- en scrummethodiek en zullen zij aan webapplicaties en API’s werken.

Joost en Jacco kijken uit naar hun start bij Virtual Sciences in oktober. Met een goede basis software engineering op zak zullen zij zich de eerste periode verder gaan verdiepen in Integratie technologieën en multicloud oplossingen.  

Lees hier het hele artikel.