‘Waar ik heel enthousiast van word bij Make IT Work is de sterke intrinsieke motivatie van iedereen die hieraan meedoet, van deelnemer tot docent tot werkgever. De kwaliteit van het onderwijs is hoog en dat we als hogeschool zo’n concrete bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van de krapte op de IT arbeidsmarkt maakt mij wel heel trots. Deze manier van samenwerken tussen onderwijs en bedrijfsleven is uniek, succesvol en vernieuwend.’
‘Na een aantal jaren in onderzoek en consultancy gewerkt te hebben, sinds deze eeuw actief als docent bij de HvA. Als docent betrokken bij Make IT Work sinds een aantal jaren met als onderwerp statistiek. Een voor de meeste studenten boeiend onderwerp, dat in deze tijd van AI en Big Data onderbelicht dreigt te raken, maar relevanter is dan ooit.’
‘Ik ben trots dat ik het omscholingstraject Make IT Work onder de aandacht mag brengen in Noord-Nederland. Dat ik de verhalen van (super) gemotiveerde cursisten mag vastleggen en mag delen. Dat ik (online) bijeenkomsten organiseer waar werkgevers en/of werkzoekenden elkaar leren kennen en vinden. Dat we samen werken om Make IT Work in Noord-Nederland tot een succes te maken.’
‘Ik vind het fantastisch om te mogen werken met gemotiveerde cursisten. Het is een intensief traject, waarbij in korte tijd veel nieuwe kennis wordt behandeld en toegepast, en er al snel een hecht team ontstaat waarbij iedereen elkaar helpt en kennis deelt. Als docent BDA ben ik er trots op om onderdeel te zijn van een opleidingstraject dat mensen nieuwe energie geeft en de kans biedt om een succesvolle wending te geven aan hun carrière.’
‘Geweldig wat de cursisten kunnen leren in vijf maanden. Vanaf mijn eerste groep ben ik daarover verrast. Het is hard werken, maar de cursisten zijn meestal niet te stoppen. Je moet ze af en toe verplichten een pauze te nemen. De motivatie en leergierigheid van de cursisten geeft mij veel voldoening. Ik ben voornamelijk docent van de basisvakken Programming, Databases en Object Oriented Programming.’
‘Al sinds het allereerste cohort geef ik les bij Make IT Work. Hoe bijzonder dat is bleek toen een van de eerste cursisten klaagde over een te makkelijk tentamen. Dat had ik in de reguliere opleiding niet meegemaakt! Natuurlijk hebben we die feedback ter harte genomen: de tentamens zijn niet meer te makkelijk. Tegenwoordig geef ik vooral les bij het verdiepingsfase van de cursus: de projecten en het vak Advanced Programming.’
‘Als opleidingscoördinator houd ik mij, samen met de accountmanager, bezig met de planning en organisatorische zaken rondom de opleiding. De gedrevenheid van de deelnemers en het werken aan eenzelfde doel maakt dat er in korte tijd een hechte groep ontstaat. Hoewel ik als opleidingscoördinator op de achtergrond betrokken ben bij het traject, is dit iets wat ik bij Make IT Work erg waardeer en mooi vind om te zien.’
‘Welke impact heeft ICT op organisaties en onze samenleving? En houden ICT’ers rekening met de gevolgen die ICT kan hebben? Dat zijn vragen waar ik me al een groot deel van mijn carrière mee bezig hou, zowel in onderzoek als onderwijs. Het mooie van de lessen bij Make IT Work is dat de cursisten al werkervaring hebben en dus al ICT ervaringsdeskundigen zijn. Onbewust nemen ze al een hele boel bagage mee die ze in hun toekomstige werk weer goed kunnen gebruiken.’
Mensen begeleiden bij een transitie in hun loopbaan, daar word ik blij van. Van nieuwsgierigheid en soms onzekerheid tot nieuw perspectief. Van oriëntatie op tot een nieuwe baan binnen de IT, ben ik er. Met oprechte aandacht, een kritische vraag en een spiegel help ik mensen het beste uit zichzelf te halen.
‘Als je happy bent lukt alles beter. Wij vinden het dan ook belangrijk dat onze cursisten op cognitief én op mentaal en emotioneel niveau begeleid worden. Het leren vindt tijdens de omscholing immers niet alleen plaats op cognitief niveau: we leveren IT’ers af die zowel zelfstandig als in teams heel goed kunnen functioneren. Ik ben coach en Happiness Officer in het programma en daar word ik erg happy van!’
‘Als docent heb je rechtstreeks te maken met het effect van onderwijs op de student. Het is fantastisch om dat effect waar te nemen en te zien dat studenten in relatief korte tijd veel theorie kunnen opnemen en dat ook daadwerkelijk kunnen toepassen. Zo blijkt maar weer eens: je bent nooit te oud om te leren!’
‘Ik vind het fantastisch om als accountmanager bedrijven te kunnen ondersteunen met hun vraagstuk omtrent het vinden van IT-professionals én daarnaast een maatschappelijke bijdrage te kunnen leveren door gemotiveerde kandidaten aan een baan te helpen. Het maakt mij blij om te zien dat Make IT Work voor beide partijen een win-winsituatie oplevert.’
‘Make IT Work is een prachtig omscholingsprogramma met baangarantie. Ook draagt het bij aan het verminderen van de mismatch op de IT-arbeidsmarkt. Met veel enthousiasme werk ik vanuit de HvA aan de ontwikkeling van dit soort omscholing voor andere sectoren zoals de Zorg, Techniek en het Onderwijs. Daarnaast zet ik me in om, via SPOT035, de digitaliseringskennis en ervaring van de HvA in te zetten voor het MKB in de regio Hilversum.’
‘Make IT Work vervult een heel relevante rol in de scholing van IT professionals. Wat ik zo bijzonder vind is dat je in een klein team, met een select aantal super gemotiveerde cursisten, in een kort maar heel intensief omscholingstraject zit. Hierdoor kun je als docent de lessen heel snel aanpassen en waar mogelijk maatwerk aan cursisten bieden. Naast docent ben ik ook onderzoeker aan het lectoraat Digital Life bij de HvA en doe onderzoek naar de toepassing van eHealth technologie.’
‘In 1998 heb ik als pas afgestudeerd historicus deelgenomen aan een omscholingstraject richting de IT. Sindsdien ben ik werkzaam in de IT-opleidingen. Leven Lang Ontwikkelen, traineeships en omscholingstrajecten zijn de rode draad in mijn carrière. Ik geloof dat mensen zich tijdens hun loopbaan continu moeten blijven ontwikkelen. Met Make IT Work laten we zien dat we mensen goed kunnen voorbereiden op een nieuwe carrière in de ICT-sector.’
‘Als de computer een ‘bicycle for the mind’ (Steve Jobs) is, dan wil ik mensen graag leren fietsen. Het aanvullen van je mogelijkheden met een computer kan de wereld een stuk groter maken. Die nieuwe, grotere wereld is eng, maar met de goede ondersteuning geeft het ontdekken ervan heel veel voldoening. Als hoofddocent voor Make IT Work Groningen Software Engineering ben ik betrokken bij elke fase van het omscholingstraject.’