Skip to content

Actueel

HvA laat scholieren op Girls Day kennismaken met kunstmatige intelligentie

Het percentage vrouwen in techniek en ICT blijft in Nederland sterk achter. Daarom openen technische en ICT-opleidingen en bedrijven hun deuren voor tienermeiden op Girls Day, donderdag 30 maart. De Hogeschool van Amsterdam doet hieraan mee en verwelkomt op Girls Day zo’n 70 meisjes uit 1 en 2 havo/vwo in het Jakoba Mulderhuis (Amsterdam) en bij Make IT Work in Hilversum. De scholieren leren onder andere programmeren, maken kennis met A.I. en leren in een vliegsimulator hoe de cockpit werkt.

Het aantal vrouwen in technische en ICT-studies en beroepen blijft in Nederland sterk achter. Zo blijft het percentage vrouwen in ICT-gerelateerde beroepen steken op zo’n 16 procent; we zijn daarmee hekkensluiter van Europa In een poging om die hardnekkige trend te doorbreken, openen techniek- en IT-bedrijven en opleidingen door heel Nederland op Girls Day hun deuren voor meiden tussen de 10 en 15 jaar. De themadag is een landelijk initiatief vanuit expertisecentrum VHTO; in de stad Amsterdam doet de Hogeschool van Amsterdam hieraan mee.

Vrouwelijke gamecharacters
Op de Amstelcampus krijgen 40 meisjes uit 1 en 2 havo en vwo eerst een minicollege over vrouwelijke rolmodellen in games, door VR-onderzoeker Mirjam Vosmeer. Vosmeer ontwikkelde ook een VR-ervaring over de eerste vrouwelijke piloot die de oceaan overstak.

Gezichtsherkenning en toren bouwen
Daarnaast gaan de meiden samen een toren bouwen onder begeleiding van een docent Built Environment (met constructie-bouwstenen). Verderop maken de scholieren kennis met kunstmatige intelligentie, onder begeleiding van studentes van de master Applied A.I. De meiden voeren hier een experiment uit met gezichtsherkenning, en gaan een digitale kat programmeren.

Vliegsimulator en gifbooth
Verderop krijgen de meisjes in een vliegsimulator een indruk van hoe een cockpit eruitziet en werkt. Ook op het programma: een workshop over het nieuwe vakgebied biodesign, dat sterk in opmars is. Steeds meer ontwerpers werken met natuurlijke materialen als schimmels en bacteriën; dat vraagt een combinatie van (micro)biologie, ontwerpen en techniek. Als luchtige afsluiter is er een fotohokje waarmee de meiden zelf gifjes kunnen maken, een activiteit van studieverening Fem IT (opgericht door vrouwelijke ICT-studenten).

Ook programma in Hilversum
Daarnaast doet de HvA mee vanuit Make IT Work in Hilversum. Karin van Hunnik, wethouder Onderwijs van de gemeente Hilversum, opent de dag en is bij het eerste deel van het programma aanwezig. 30 meiden van de middelbare school Laar & Berg hier zelf leren programmeren met microbit, waarmee ze onder meer een stappenteller maken. Vervolgens volgt een bezoek aan samenwerkingspartner RTL, waar de scholieren achter de schermen mogen kijken bij de technologieredacties van onder meer Buienradar en RTL Nieuws.


VHTO-rapport over genderstereotypen in LOB (info mag pas 30 maart bekend worden)
Al langer is bekend dat kinderen in Nederland nog steeds denken in mannen versus vrouwenberoepen. Om kinderen gelijke arbeidsmarktkansen te geven, is het doorbreken van deze opvattingen noodzakelijk. Dit constateert VHTO in een rapport dat eveneens op 30 maart, Girls Day, wordt aangeboden aan minister Dijkgraaf.

In het rapport doet VHTO aanbevelingen om middelbare scholieren verder te laten kijken dan mannen- en vrouwenberoepen, met name via Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB). Momenteel worden rolpatronen in LOB onvoldoende doorbroken, en soms zelfs in de hand gewerkt, zo constateert VHTO.

Ook bij docenten en decanen spelen aannames een rol. VHTO legde in een onderzoek onderwijsprofessionals een fictieve leerling voor, die twijfelt over een technisch profiel. Deze leerling heette soms Anouk en soms Thomas. Met hetzelfde cijfer kreeg Thomas kreeg bijna twee keer zo vaak een positief advies voor een technische keuze.